10 maj 2022 USM deltävling 2 Tidaholm 2022 Rapport av Martin Djignagård Efter USM-premiären i Finspång, var det redan helgen efter dags för nästa deltävling i Tidaholm. Knobby Swedish Youth Enduro Championship som det egentligen heter. 147 förare såg ut att komma till start och där väntade ett banvarv innehållande tre stycken specialprov och en transportloop. Från start är det cirka två minuters transport upp till SP1. Provet går både i skog och på crossbana. Åktid för de snabbaste runt fem minuter. Därefter följer en transport på cirka sex minuter till SP2. SP2 går i blandad skogsterräng och tar för de snabbaste runt sju minuter. Efter SP2 väntar service och TK. Från TK blir det cirka åtta minuters transport till SP3. Här nytt prov med blandad skogsåkning. ÅKtid för de snabbaste även här cirka sju minuter. #180 Wilmer Efter ett ganska avvaktande förstavarv, fick Wilmer upp bra fart i körningen. Han var uppe och sniffade på 10:e platsen efter ungefär halva tävlingen. På SP9 körde han dock fast och fick ägna ca 2 minuter till att komma loss. Wilmer slutade till sist på 15:e plats. #229 Lukas Efter även här ett lite avvaktande förstavarv, hittade Lukas flytet i körningen och klättrade några placeringar varje varv. Körde stabilt och slutade på en 25:e plats efter de 12 proven. #291 Hampus Hade oturen att vurpa redan på första provet och skadade återigen samma handled som helgen innan. Hampus fick tyvärr avbryta tävlingen. Nästa USM-deltävling är i Åsätra den 18/6, så nu blir det återhämtning och träning inför det. Innan dess är det SM i Vimmerby den 28-29/5.
3 maj 2022 USM deltävling 1 Finspång 2022 Rapport av Martin Djignagård USM-premiären i Finspång bjöd i vanlig ordning på 3 fina prov utan transportsträckor. Ett extra varv som ”kompensation” innebar totalt 12 prov för USM1 och USM 2. SP1 bestod av crossbanan med några knixiga partier på rallycrossbanan. SP2 är lite åt det bökigare hållet med klipphällar varvat med steniga partier. SP3 är ett längre och snabbare prov. USM1 och USM3 hade ca 35 deltagare, men USM2 är en populär klass i år med 61 st startande! #180 Wilmer Lite oflyt i körningen i början av tävlingen med några vurpor och missar. Nötte på och kom in i körningen efter hand och kunde avsluta med en 12:e placering. #229 Lukas Dålig start, vurpade i första kurvan på SP1 men laddade om och fick till en bra tid i alla fall. SP2 och 3 fortsatte flyta på bra, men på varv 2 och 3 blev det några vurpor och närkontakt med träd och körningen kom lite ur fas. Taggade till inför SP12 och satte en bra tid. Slutade på en 25:e plats. #291 Hampus Började det första varvet ok, men kände att det fanns mer att ge. Hittade gnistan och började klättra i placeringarna. Skulle göra ett sista ryck på SP12 för ta ytterligare en placering, men vurpade på ett stalp halvvägs och tappade 10 minuter och halkade från ca 23:e ner till 43:e plats. Nu hoppas vi att vänster handled repar sig från fallet under veckan. Redan nu på lördag är det dags igen för nästa USM-deltävling, som går i Tidaholm. Vi önskar dem lycka till! |
2 november 2021 GGN Rapport av Eddie Ohlsson Race rapport / Erfarenheter & Tips för Gotland Grand National Hallå hallå, jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter från GGN som kördes i helgen för första gången för min del
Vi var två st som anmälde oss i motionsklassen 30-39 som kördes på lördag förmiddag.
Vi bodde på campingen Kneippbyn bara några minuter från Tofta skjutfält och kan varmt rekommenderas Trevlig personal som även hade ställt fram högtryckstvätt så vi kunde spola av hojarna efter körningen.
Vi ankom på Torsdagen och under fredagen kunde vi i lugn och ro köra till Tofta och checka in och sedan besikta hojarna vilket var väldigt smidigt.
Finns ett ganska stort mässområde där det säljs allt möjligt som man kan behöva, glasögon, kläder, däck, kedjor etc etc bra priser också.
På fredagen stod det mycket vatten på banan men det mesta kördes bort under dagen vilket gynnade oss lördags åkare
På Lördagen var det då vår tur. 08.55 skulle vår start gå och vi tyckte att 07.00 var en lämplig tid att åka till depån…Såhär i efterhand så hade vi velat vara där minst en timme tidigare, depå 1 var i princip proppfull och eftersom depå 2 låg en bra bit bort och vi inte ville bära alla saker till tankslingan (som låg bredvid depå 1) därifrån så åkte vi runt en stund och lyckades hitta en plats i depå 1 iallafall , lasta av hojar och sambon som också var med tog verktyg, bensin etc och traskade bort till vårt tält i tankslingan ( som var klart sedan dagen innan )
Ett hett tips är att ha en bra säckakärra med stora hjul för att transportera grejorna dit
Vi grabbar bytte om och rullade ner mot starten, är bra att vara på plats 30-45 min innan starten går.
Nu hade vi väldigt tur med vädret, det var både soligt och nästan vindstilla men i annat fall rekommenderas en go jacka att köra till starten i då det tar några minuter. Det finns släp vid starten som man kan lägga jackan i och hämta den efter målgång (glöm ej märka den).
Det var bra nervöst vid starten men vi joggade lite och värmde upp i ca 10 min för att få igång blodet, när väl starten gick så är det armbågar ut och våga gasa som gäller. Det blir snabbt väldigt trångt och det gäller att ta för sig för att komma fram
Banan då
Banan var tuffare än vad jag trodde, jag hade ju studerat timvis med Youtube videos på banan och trodde jag hade koll på underlaget men ack så fel jag hade Där det var jord som underlag var det helt underbart
grepp och man kunde köra riktigt fort , men det mesta av banan består av ren kalksten, på många partier kör man på rent kalkberg och jag kan lova er att det är halare än man kan tro .. Trots att vi hade ett ”torrt” år så var det halare än vanligt enligt många som kört tidigare, kalkstenen polerades och det blev som en filkig hinna på stenen, jag kan jämföra det med att försöka springa på grönsåpa Nått som man inte heller ser så bra på videos är hur hålig och gropig banan är/blir, otroligt djupa hålor och efter några varv blir man fort trött och då farten sänks blir det än jobbigare Spårval är nyckeln här! Titta långt fram och gör kloka spårval så är det mycket lättare att hålla sig fräsch och ha bra rull.
I vår start så var vi ca 1500st förare på banan samtidigt och det märks.. noga här är att man inte vinglar över hela spåret utan väljer sin linje tidigt och håller den, annars riskerar man att bli påkörd av snabbare förare.
Själv lyckades jag bli påkörd på andra varvet trots bästa försök att inte vara i vägen och drog omkull hårt på en kalkstenshäll och ja det gör precis så ont som det låter
Lyckligtvis inga skador på hoj och bara lite blåslagen kropp så det vara bara upp igen o köra på.
Hade jag inte haft ordentliga barkbusters på hojen hade det troligen varit slutkört då den ena tog hela smällen i stenen och böjde sig.
Så skulle vilja säga att åk inte dit utan såna monterade nått annat som är än viktigare är glasögon!
Rolloff är helt klart det bästa och snåla inte här, jag gjorde det och köpte några billiga roll-off från 24mx som såklart gick sönder redan på första varvet
Så det vara bara o åka in i tankslingan o byta till vanliga. Dock så hade jag hårdvaxat glaset på dessa och när jag fick skit på så kunde jag bara dra med ett finger och de var rena igen utan att repa
KÖR INTE UTAN GLASÖGON, ni kan få allvarliga ögonskador.
Avslutningsvis så vill jag bara säga att får ni möjlighet att köra GGN så gör det Det är en riktig folkfest, visst banan är tuff och skitig blir man men det var sjukt skoj att ha gjort detta
5 varv blev det för oss och det får man väll vara nöjd med för att vara första gången
Har garanterat glömt en massa men det är bara o fråga o kommentera om ni undrar något
Väl mött i spåren
|
22 augusti 2021
USM deltävling 3 Värnamo 2021 Rapport av Martin Djignagård SMK Värnamo bjöd in till deltävling 3 till Stomsjöbanan. Tävlingen bestod av 3 st specialprov, väldigt fina sådana. SP1 var ganska teknisk med stenar och rötter. SP2 var crossbana varvat med endurospår. SP3 var ett nydraget prov genom gräs, buskage och grushögar. Mellan dessa prov fanns transportsträckor på mestadels grusväg som svalkade skönt. USM 1 Wilmer Bergvall #180 hade en jämn fight med Melvin Qvist från Solshesters MCK. Tyvärr bröt Melvin efter 6 prov, men Wilmer hittade bättre flyt efter varje varv kunde till sist sluta på en fin 33:e plats. USM 2 Hampus Nilhoft Meglic #291 gick omkull på crossbanan på SP2 och hade svårt att hitta tillbaka gnistan, men kämpade på bra resten av tävlingen och slutade på en 33:e plats. Lukas Djignagård #229 öppnade stabilt på första varvet, men tappade kontrollen över framhjulet på en sten på SP6 och körde in i ett träd. Slog i ryggen och tappade ungefär en minut, men bet ihop och fortsatte. Kom i mål på en 30:e plats. USM 3 Emil Carell #368 hade en bra känsla inför starten, men kände ganska snart att inget stämde. Underarmarna krampade och hittade inte farten. Framhjulet stack i sidled på en lång raka på SP5 och han slog i backen väldigt hårt. Han fortsatte två sträckor till, men valde att bryta då smärtan blev värre. Blir till att vila sig i form till nästa tävling. Fredrik Bengtsson #320 “värmde” upp med Battle of Veklings i Örebro på lördagen. Efter en mindre bra start där, jobbade han sig upp till en 27:e plats. Starkt! Efter målgång körde han raka vägen till Värnamo för att hinna med att att reka åtminstone ett av de tre proven. Efter ett försiktigt förstavarv, klättrade Fredrik upp bland placeringarna och slutade på en 7:e plats trots vurpan på SP11. Wilmer Johannesson #353 kämpade hela dagen med att hitta den rätta känslan på hojen. Några prov gick hyffsat bra, men några gick mindre bra och la till kostsamma minuter på totaltiden. Han tar med erfarenheterna från tävlingen och jobbar på att komma tillbaka starkare till nästa. USM D2 Izabel Berentei #430 hade svårt att hitta flytet på första varvet och gjorde flera missar som resulterade i att hon hamnade några minuter efter resten av gänget. Efter andra varvet blev missarna färre och hon kunde köra mer aggressivt. Smärtan från tidigare ryggproblem till trots, så krympte avståndet upp till 5:e plats sträcka för sträcka. När Izabel gick i mål hade hon endast 5 sek upp till 5:e plats, men slutar trots allt nöjd med en 6:e plats. Väl kämpat! Nu blir det att ladda inför nästa deltävling som går av stapeln i Finspång. Ni hittar information om resultat, livesändningar mm på www.endurosm.se |
7-8 augusti 2021 Gripendygnet 2021 Racerapport: Mattias Ek
Jag körde gripendygnet i helgen i dakarklass.
Prologen dagen innan var dammig och torr sedan började det regna 1h innan start och vräkte ner i 13h. Banan blev såphal inledningsvis bara på fälten men sedan även i skogen.
Första varvet tog 38min och det sista jag körde runt midnatt tog närmare 1,5h och helt andra förhållande på banan. Hojen kokte 2ggr så jag slutade köra då för jag ville inte haverera motorn.
16plats av 35 blev det iallafall
Erfarenheter efter ett sånt långt lopp är:
1. fler rolloff brillor. Extra par med ut i spåret
2. Vattenkanna, tryckspruta, borste och hink i depån
3. Fler bromsbelägg
Hoppas vi kan bli ett gäng som åker upp tillsammans nästa år både lag och dakar kanske. Vi får hoppas på uppehåll då också
Nästa lopp blir väl Ränneslätt om det blir av
För er som vill skulle vi kanske kunna samlas under gemensam depå där ?!
Stort tack till min fru Chatarina för all hjälp i depån och till Mikael Larson och Ida silow för lån av extra hjul.
Vi ses i spåret ! |
31 juli–1 augusti 2021 SM Söderhamn Emil Carell Tävlingen bestod av tre väldigt sandiga prov med djupa stalp. Mellan proven kördes tuffa transporter med mycket sten.
I lördags kämpade jag på så bra jag kunde i dammet. Körningen fungerade väldigt bra och slutade därmed på en 6:e plats i klassen och 36:a totalt.
I söndags var kroppen ganska sliten efter lördagen. Tryckte på så gott jag kunde men hade det tufft i de extrema stalpen. Slutade 8:a i klassen och 37:a totalt.
Nöjd med helgen men måste träna mer på djup sand. |
1-2 december 2018 Novemberkåsan – ur ett depåperspektiv Franz Löfquist
|