Träningsläger på Skivarp

Förra året, 2014 alltså, arrangerade vi två stycken deltävlingar i Sydenduroserien. I april gick den första.

Vårt område på Revinge är en utmaning på många sätt. Underlaget är oftast rätt inbjudande men drar vi spåret genom hjärtat i Svartahål kan det bli överraskningar som vanligtvis vädret råder över. Är det blött kan det snabbt bli sönderkört och därmed svårkört, och vi vill ju att så många som möjligt kan fullfölja våra tävlingar och köra från Revinge med ett gott minne. Annars är risken stor att vi tappar anmälningar till tävlingar generellt. Tävla är ju så kul!

Är vi självkritiska, och det är klart vi är, blev tävlingen i april inte arrangerad så som vi önskade. Vi levde med andra ord inte upp till våra egna krav.

Den andra tävlingen i oktober måste vi göra bättre, sa vi. Och det gjorde vi. Den blev en stor framgång på många sätt och det tack vare många fina medlemmar. Som ett tack för den hjälpen bjöd vi igår på träningsläger på Skivarp.

Skrivarp15aug2015Vi samlades redan klockan åtta i klubbstugan för gemensam frukost. Smen (Joakim Olsson) tog tag i planeringen för ett bra tag sedan och mixade samman ett all-inclusive-koncept som frälser vilken endurostolle som helst. Han fixade till allt: Planering, hyra av bana och tränare, fixade frukost, lunch och fika. Allt på bästa sätt.

Vi snackade om det mesta, högt och lågt, en stund och gled sedan in på dagens plan. Anders Tegmar och Anders Jansson presenterade ett lockande upplägg som var anpassat till våra önskemål.

En lång dag på banan ligger så framför oss. Programmet och tempot är mycket välbalanserat för att fullfölja ett serie övningar och träningsmoment för maximalt utbyte ända till slutet. Vi inleder med hoppövningar. Det är inte sällan man ser skillnaden mellan cross- och enduroförare på enduroförarens återhållsamma vilja att låta hojen lyfta från marken. Efter en serie övningar står det helt klart, ingen i gänget missar en fin framhjulsnedgång på korta platån. Nu så, nu kan vi nog utnyttja en del knölar i skogen lite bättre för att lura hindret framför. Vi fortsätter utnyttja banan för ytterligare övningar som klart förbättrar tekniken och förmågan att successivt öka både hastigheten och kontrollen på crossbanan. …

Mot slutet av dagen kan vi konstatera att: all träning är nyttig träning, att leka tillsammans en hel dag är bara så kul, det går fortfarande att suga i sig nya (och gamla) tips – och göra något med dem,  och vi är ett fint gäng i en fin förening.

Tack Jocke, Anders och Anders för en fantastisk dag. Dessutom tackar vi SISU Idrottsutbildarna och Skåneidrotten för substantiellt stöd.

PS. Hva TE300, vilken hoj. Så bra att leveransen av en ny 250 blev sinkad så jag fick tillfälle att tänka om. Bästa hoj jag någonsin haft. Fan vet om jag inte tog ett steg framåt, eller uppåt kanske är en bättre riktningsanvisning när det fysiologiska åldrandet börjar märkas och peka nedåt. DS.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.